15 Perkara Menarik Mengenai Pintu PagarJeriji dan Bumbung

1. Pintu pagar bereka bentuk siku keluang membuatkan keseluruhan pagar Nampak membuatkan keseluruhan pagar Nampak lebih pendek.

2. Pintu pagar yang terlalu leba lama-kelamaan akan melendut atau jatuh.Bagi mengelak kejadian ini lengkapkan pintu pagar dengan roda di beberapa bahagian.

3. Bentuk pagar dan pintu berukuran rendah menujukkan penghuninya dikatakn bersifat suka merendah diri dan gemar menyertai kegiatan bermasyarakat.Sebaliknya pagar dan pintu pagar tinggi dikatakan menggambarkan penghuninya gemar suasana privacy dan kurang ramah.

4. Merimbunkan pagar dan pintunya dengan pokok menjalar mampu menyuntik suasana semula jadi serta melindungi rupa pagar yang kurang menarik.Bagaimanapun ia menyukarkan kegiatan membuka kehadiran menutup pint selain mengundang kehadiran haiwan seperti ular,tupai atau burung.

5. Pada zaman pemerintahan Ratu Victoria,jeriji yang dihasilkan penuh seni dan berukir tetapi sewakutu pemerintahan Raja Edward,semua jeriji yang dihasilkan ringkas.Perubahan ini dikatakn berkait rapat dengan jantina kedua-dua pemerintah itu.

6. Jeriji menjadi unsur penting dalam seni bina istana dan kediaman pembesar di Eropah pada kurun ke-13 dan 14.

7. Reka bentuk awal jeriji berasaskan pengamatan tukang besi kepada bentuk yang ada di sekitarnuya seperti bulat,ladam,panjang , berlekuk dan tajam di hunjung.

8. Sekitar kurun ke-15 dan awal kurun ke-16 di Eropah,penghasilan jeriji berasaskan reka bentuk Gothic secara perlahan-lahan berubah selari perkembangan zaman Renaissance.

9. Sekitar era pemerintahan bangsawan pada tahun 1600,jeriji mempunyai reka bentuk Baroque yang bermotifkan daun dan bunga.

10. Pada tahun 1700,jeriji yang asalnya berwarna hitam atau yang ditempa tanpa warna mula dikemaskan dengan warna emas,putih dan biru.

11. Ketika jeriji mula diperkenalkan,ia terdapat dalam warma hitam sahaja.Bagaimanpun seiring perkembangan teknologi,penghasilan warna jeriji mula dipelbagaikan.

12. Di Barat,selain faktor keselamatan binaan jeriji turut membantu mengurangkan tekaan angin rebut daripada memasuki rumah.

13. Di sesetengah Negara seperti Bali,Afrika dan India,bahan asli masih diguna untuk membuat bumbung,antaranya daripada najis lembu,daun,rumpair dan lalang.

14. Pada zaman dahulu,bumbung diperbuat daripada bahan seperti jerami,daun,ranting,kayu dan rumpair yang diadun menjadi bentuk curam bagi memudahkan aliran hujan.

15. Sebelum ubin genting dipasang,tukang rumah akan mengetuk genting dengan ibu jari untuk mendengar kesan bunyian,Jika genting berbunyi seperti loceng menandakan ia boleh digunakan.

Published
Categorized as Umum

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *